"Prick-sken" - Snygg effekt i manga!

Du har säkert sett det i en manga någon gång, kolla bara in de här bilderna så förstår du nog!



Ur Time Stranger Kyoko



Ur W Juliet, Shojo Stars

Vad det är? Tja, det vet jag inte ^_^' Men det är som ett "sken" som passar till lyckliga tillfällen i manga, det skapar liksom en lugnande fin kälska tycker jag. Det är en form som är gjord av små, små prickar, och har för det mesta ca 5 "öppningar" eller vad man nu kan kalla dem... ^w^ De brúkar också sitta ihop men en eller flera andra "prick-sken", som jag kallar det ^x^

Det var en som undrade hur man gör dem, och det är inte så svårt! Det här är i alla fall mitt sätt att göra dem:

Den vanligaste formen är femhörningar, men det kan också vara...

...cirklar :3



och då finns det en som jag har kommit på, eller, jag har i allafall inte sätt det i någon manga någon gång, nämligen...

...hjärta! x'D



Man kan helt enklet komma på egna också :D När man har RIKTIGT tråkigt kan det vara kul att göra, annars är det bara tråkigt xD

Jag hade tänkt visa femhörningar, så här kommer det, steg för steg.

1. Rita ut formen med en linjal på ett normalt A4-papper... Det behöver inte vara så exakt, du kan göra formen lite huller om buller om du vill (det blir oftast snyggast).



2. När du har gjort det gör du markeringar för var öppningarna ska vara... :3



3. Sedan kan du sätta ihop den med en eller flera mer om du vill.



3. Sen är det dags att börja "pricka" längs linjerna. Du ska inte "pricka" öppningarna, försås ^^ Om du har satt ihop den med en eller flera prick-sken finns det en liten "regel" om hur de ska sitta ihop. På utsidan ska de sitta ihop helt, men på insidan lämnar man ett litet mellanrum (se bilden) Du "prickar" med en tjock tusch penna, som du inte trykcer så hårt med. Jag använder en grön, men sen när man skannar in den blir det svartvitt, så bara du har en mörk färg på pennan så är det bra :3 



4. Och så fortsätter du pricka längs linjerna...

 

5. Okej, nu är det dags att pricka utanför linjerna. Börja först med att göra prickar längs öppningarna, se bilden. Längst in mot linjerna trycker du hårdare ock låter prickarna sitta mer tätt ihop, och ju längre ut du kommer ju lösare och mindre och längre från varandra blir dem.



6. När du kommer till insidan ska du fortsätta tänka på mellanrummet.



7. Sen är det bara att köra på! ^w^



8. Klart! Nu är det bara...



9. ...att sudda bort blyertslinjerna! ^w^



Det var väl inte så svårt, va? Sedan kan man skanna in det och lägga in det på sin manga (förminskad, förstås)



Så här kan det bli... xD

Kommentarer!~♥

Jag är jättegärna öppen för kommentarer, det gör mig alltid glad!~♪ Bara om det är något snällt eller lagom kritiserande, vill att säga >3< Jag vill INTE ha några elaka kommentarer här, då kommer de absolut inte godkännas! Men det tror jag väl ändå inte att du tänke skriva, desu ne, da ne, ne?~♥


Namn
Komma ihåg mig?~♪

E-mail

Blogg

Kommentar

Trackback
RSS 2.0